Podwozia gąsienicowe

Podwozia gąsienicowe

BERCO  wiodący producent podwozi gąsienicowych w Europie i na świece. Doceniany przede wszystkim przez użytkowników spycharek gdzie jakość a nie niska cena są głównym czynnikiem jaki wybiera użytkownik. Produkcja BERCO odbywa się w zakładzie w Copparo na północy Włoch a nie w Azji, jak u większości innych producentów i dystrybutorów.

Marka BERCO cieszy się powszechnym zaufaniem a wyższa cena w porównaniu do  innych producentów zawsze idzie w parze w wyższą jakością i dłuższym okresem użytkowania.

podwozia gąsienicowe
podwozia gąsienicowe KTR

Alternatywą dla klientów, którzy cenią sobie niższą cenę ale i też odpowiednią jakość jest produkcja KTR. Podwozia tej firmy z Korei cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników spycharek  i koparek, gdzie trwałość podwozia jest na odpowiednim poziomie przy zachowaniu atrakcyjnych cen.

Łańcuch gąsienicy

Główna część podwozia w połączeniu z płytami stanowi gąsienicę. Łańcuch – główny element podwozia – składa się  z ogniw, tulei i sworzni sprasowanych ze sobą. W zależności od typu maszyny – spycharki lub koparki – może być olejowany (smarowany )lub suchy.

Podstawowe  wymiary łańcucha identyfikujące jego typ i wielkość:

A – moduł łańcucha, mierzony od środka sworznia do środka sworznia

D – krótsza odległość pomiędzy otworami na śruby

E – dłuższa odległość pomiędzy otworami na śruby

F – średnica otworu na śruby

Płyta (stopa) gąsienicy

Stopa gąsienicy połączona z łańcuchem za pomocą czterech śrub może występować w różnych szerokościach w zależności od warunków gruntowych. Jeśli podłoże jest grząskie stosuje się płyty szersze aby powierzchnia nacisku byłą jak najmniejsza. W przypadku twardych nawierzchni płyty powinny być węższe.

W koparkach płyty mają przeważnie trzy ostrogi ( żebra ), natomiast w spycharkach przeważnie jedną.

Koło napędowe (gwiazda, koło segmentowe)

Koło napędowe przenosi napęd na gąsienice. W koparkach koła występują w całości natomiast w spycharkach składają się z segmentów.

Podstawowe  wymiary koła napędowego identyfikujące jego typ :

Z – ilość zębów

nR – ilość otworów

P – moduł łańcucha

ØP –średnica pomiędzy podstawą zębów koła

Rolka jezdna

Rolki jezdne służą do utrzymania trakcji i toczenia się po łańcuchu. W koparkach są z jedną krawędzią natomiast w spycharkach stosuje się zamiennie rolki jedno krawędziowe i dwu krawędziowe.

Podstawowe  wymiary rolki identyfikujące jej typ i wielkość:

A – odległość pomiędzy przeciwległymi otworami

R – odległość pomiędzy otworami na wsporniku

Rolka podtrzymująca

Rolki podtrzymujące (górne)  utrzymują gąsienicę w stabilności i ułatwiają jej trakcję.

rolka w ladowarce gasienicowej

Koło napinające

Koło napinające ma na celu utrzymywanie gąsienicy w odpowiednim naprężeniu oraz utrzymuje tor trakcji .

koła napinające gąsienicę

Napinacz

W skład napinacza wchodzi sprężyna, siłownik hydrauliczny i widełki mocowania z kołem napinającym.  Napinacz ma za zadanie utrzymanie odpowiedniego naprężenia gąsienicy.

          

Podstawowe  wymiary napinacza identyfikujące jej typ i wielkość:

D – grubość sprężyny (średnica zewnętrzna )

L – długość sprężyny oraz ilość zwojów

G – rozstaw otworów widełek mocowania z prowadnicą

Wszelkie prawa zatrzeżone - Renox 2018